Команда Міжнародного етнографічного кінофестивалю «ОКО» підготувала чимало сюрпризів у цій секції: тут і учасники всесвітньовідомих кінофестивалів, і новачки в кіносфері, і конкурсанти попередніх едицій.
Короткометражний міжнародний конкурс традиційно був на нашому фестивалі найбільшою секцією за кількістю представлених фільмів. Рекорд донині утримувала перша едиція 2020 року з 30 стрічками в програмному слоті.
Цього року через те, що ми вирішили не встановлювати жанрових обмежень, на нас посипалась просто шалена кількість заявок на участь з унікальними стрічками. Програмний відділ ледве зміг зупинитися на 41 фільмі, серед яких 19 ігрових, 14 документальних (нон-фікшн) та 8 анімаційних.
В короткометражній конкурсній секції OKO GLOBAL тією чи іншою мірою представлені практично всі континенти: це стосується місця дії, персон авторів, показаних місцевих традицій, а також країн зйомки та виробництва фільмів.
Сюжетна мозаїка знайомить глядача з величезним спектром унікальних звичаїв та ритуалів, національних ремесел, рефлексій над минулим і сьогоденням, містичними елементами, які є невіддільною частиною етнографічного фону та культурних зіткнень, що сприяють веденню культурного діалогу. Також аудиторія зануриться в історії про пошук кохання, урбаністичну культуру, етнічне різноманіття, трагічні моменти в історії, зокрема сучасної України, самоідентифікацію, свята та розваги, сум і втрати, здобуття нового і збереження культурної пам'яті та коду.
Програмний відділ зібрав чимало фільмів, які вже побували в лайнапах низки великих кінофестивалів (Канни, Венеція, Берлін, Торонто, Санденс та ін.) та кінопремій (номінанти на «Оскар», на нагороди від Європейської Кіноакадемії та національних кіноінституцій). Однак головним критерієм при відборі була не кількість фестивалів, на якому побував фільм, чи премії та номінації, а постулат: «добрий фільм — гріх не показати глядачеві»! Також ми не забуваємо і про молодих талантів, чиї фільми хоч і мають більш скромну фестивальну історію, але є самодостатніми без додаткових регалій і напевно припадуть до душі глядачам та гостям фестивалю. Зі свого боку, команда кінофестивалю сподівається, що «ОКО» стане для них гарним майданчиком, який дасть важливий поштовх для подальших фестивальних мандрівок. Звісно, свій вердикт традиційно винесуть глядачі та наше журі.
«Ця програма стала для мене особливою, адже це мій перший досвід у відборі фільмів для фестивалю. Процес був захопливим і непростим. У програмному відділі ми часто витрачали години на обговорення кожного фільму, іноді розходячись у думках, але також одностайно радіючи вдалим знахідкам. Я йшов до роботи над програмою з очікуванням знайти справжнє різноманіття цього світу, і саме це ми й виявили. Ці фільми показують, наскільки ми всі різні, але водночас демонструють, що в нас усіх є спільні цінності, це відображення багатства і єдності в різноманітті», — ділиться враженнями програмер «ОКО» Сергій Зейналов.
Денис Буданов, програмний директор «ОКО» додає: «Не відкрию Америку, але для частини глядачів повнометражний формат більш звичний, ніж короткі історії в блоці-зв'язці, тому короткометражні секції на фестивалях користуються меншим “попитом”. Але! Хочу нагадати, що саме коротка форма дозволяє режисерам-новачкам відшукати власну кіномову, а професіоналам - відточити свої навички. У короткому метрі є своя неповторна краса.
Хочу поділитися деякими спостереженнями. Наприклад, цього року у нас у програмі є короткометражний фільм режисерки-переможниці повнометражного міжнародного конкурсу минулого року Інки Акте. Також ми покажемо документальний шорт Хосе Кардосо, чий повний метр наш фестиваль демонстрував у 2022-му році (забігаючи наперед — цей фільм ми покажемо у ретроспективі). А ще як фан-факт: у лайнапі «коротунів» знайшлося місце для фільмів, які мають у назві “poopy” та “tits”. Це, звісно, додало перчинку в роботу наших перекладачів, але повірте — смішні назви у них лише на перший погляд.
Не хочу виділяти одну секцію, бо кожна програма і кожен фільм для мене — це як близька людина, а режисери та автори — це як батьки, що довірили нам своїх дітей. Утім, все ж скажу, що цьогорічний короткометражний міжнародний конкурс — особливий предмет для гордості кінофестивалю "ОКО" — 2024».
До міжнародної короткометражної конкурсної програми OKO GLOBAL увійшли наступні фільми:
1. 2720, 2023 р., реж. Базиль да Кунья, Португалія/Швейцарія — ігровий
Звістка про жорстокий поліцейський рейд напередодні ввечері приголомшує мешканців маленького району в Лісабоні. Семирічна Каміла шукає свого брата, якого зі вчора не бачила. Паралельно поспіхом збирається Жизон: після 6 років ув'язнення і 5 тижнів на волі він нарешті знайшов роботу, тож йому не можна запізнюватися.
2. Про веселих бегемотів і сумних павичів / About Happy Hippos and Sad Peacocks, 2024 р., реж. Елькін Кальдерон Ґевара, Йоганнес Ферстер, Німеччина/Колумбія — нон-фікшн
Як павичі, які походять з Індії, опинилися на острові в Берліні в XIX столітті, а бегемоти — на березі річки в Колумбії століттям пізніше? Здається, ніби там вони живуть «щасливим і вільним» життям. Деколоніальна оптика режисерів перетворює цих прекрасних створінь на своєрідні дикі ікони, що втілюють примхи сильних світу цього.
3. Абель / Abel, 2024 р., реж. Декель Беренсон, Пол Веслі, США/Велика Британія/Мексика — ігровий
Пригнічений розривом із коханою, 17-річний Абель їде в гори для полювання на оленів. Усамітнення з природою дає йому спокій, проте зовсім не полегшує біль. Герой повертається додому та несподівано знаходить розраду в обіймах свого літнього батька.
4. Майже забуте / Quase Me Lembro / Almost Forgotten, 2023 р., Міґел Ліма, Дімітрі Міхайловіч, Португалія — анімаційний
Жінка блукає лабіринтами своїх мінливих дитячих спогадів, намагаючись зібрати воєдино історію будинку, в якому жив її дідусь.
5. Ахерон / Aqueronte, 2023, реж. Мануель Муньйос Рівас, Іспанія — ігровий
Група пасажирів перепливає річку на борту порома. Дехто з мандрівників мовчки спостерігає за незнайомими попутниками або насолоджується краєвидами. Інші розмовляють, ймовірно, щоб пожвавити подорож і пришвидшити плин часу. Здається, що мандрівка по воді розширюється, пункт призначення віддаляється, а рамки простору розмиваються. Рух сам по собі стає чи не єдиним достовірним фактом.
6. Какофонія на балконі / Balcony Cacophony, 2023 р., реж. Квентін Габергам, Нідерланди — анімаційний
Сатирична сценка про «балконну ворожнечу» двох сусідів. Це ситуація, у якій багато хто згадає і свої балкони на прикладі двох голландців, які не поділили урбаністичний простір.
7. Ми там були / Been There, 2023 р., реж. Коріна Швінгрубер Іліч, Швейцарія — нон-фікшн
Поїздки на вихідні, виїзди за місто, вилазки на природу або навколосвітня подорож. Як тільки у вас з'являється кілька вільних днів, ви вже кудись їдете. Ніколи ще бажання подорожувати не було настільки поширеним, а місця, які ми відвідуємо, настільки перевантаженими. Погляд на те, як туристи стають «загарбниками», що просто полюють за найкращими фотографіями й номінально фіксують: «Ми там були».
8. Великий день / Schützenfest / The Big Day, 2024 р., реж. Леннарт Гюпер, Леннарт Мікетта, Австрія/Німеччина — нон-фікшн
Залаштунки підготовки до захоплюючого фестивалю стрільців Шутценфест (Schützenfest). Невеличке німецьке містечко здіймає галас, вітаючи прибуття духових оркестрів та чоловіків у капелюхах із рушницями, що як один, марширують до трону.
9. Шобрет / The Blanket, 2024 р., реж. Реґіна Вітані, Карл Кайзел, Естонія — анімаційний
Шобрет – велика традиційна удмуртська ковдра. Наталія родом з Удмуртії, а зараз працює в Естонському національному музеї. Жінка ділиться своїми відчуттями стосовно того, що ковдра, яка належала важливій для неї людині, тепер є музейним експонатом. Висвітлення зв’язків між пам’яттю, матеріальними об’єктами та культурною ідентичністю — це своєрідне дослідження удаваної дихотомії артефактів та живих історій.
10. Кров / Ratthum / Blood, 2023 р., реж. Ватхана Суґанья Суппія, Велика Британія — ігровий
Під час тамільської церемонії досягнення повноліття, на якій святкують фертильність, героїня виявляє кров на спідній білизні в найгірший для цього момент. Короткий ігровий фільм дає розуміння про всі заборонні та принизливі упередження, які поширені в Південній Азії навколо жінок, що не можуть завагітніти.
11. Бай, бай, Benz Benz, 2023 р., Мамун Рталь Беннані, Жуль Руффіо, Франція/Марокко — нон-фікшн
З 2016 року уряд Марокко запустив програму для утилізації старих таксі. Кбір — один із небагатьох водіїв, який досі залишається вірним своєму старому «Мерседес 240».
12. Позивний «Пупі» / Comrade Poopy, 2024 р., реж. Анонім «M», М’янма/Франція/Японія — нон-фікшн
Чудернацький котик із позивним «Пупі» (що в перекладі має жартівливий зміст) вирушає з господарями в бурхливу подорож після військового перевороту в М'янмі.
13. Їй-Богу / Cross My Heart and Hope To Die, 2023 р., реж. Сем Манакса, Філіппіни — ігровий
Міла потерпає від затримки зарплати на роботі, але вона знаходить розраду в постійних телефонних розмовах із невідомим залицяльником. Утім, крихітний промінчик надії на щастя може обернутися трагедією і сумними піснями про кохання.
14. Мрії, мов паперові кораблики / Des rêves en bateaux papiers / Dreams Like Paper Boats, 2024 р., реж. Самюель Сюффрен, Гаїті — ігровий
Едуард і його донька досі зберігають касету, яку колись давно надіслала дружина зі Сполучених Штатів. Але що можна очікувати від кохання на відстані після багатьох років розлуки?
15. Смажена качка / Sorsapaisti / Duck Roast, 2023 р., реж. Єліца Єрініч, Фінляндія — ігровий
Молодий іммігрант Маму намагається залицятися до фінки Дате і вирішує запросити її на вечерю. Зрештою, виявляється, що основна страва занадто «екзотична» для жінки.
16. Вторгнення / Fár, 2023 р., реж. Ґуннур Мартінсдоттір Шлютер, Ісландія — ігровий
У кав'ярні в центрі міста троє колег по бізнесу обговорюють можливість для інвестиції. Раптом просто поряд із ними у вікно закладу вдаряється чайка. Головна героїня намагається ігнорувати цю подію, але не може зосередитися через думки про пташку.
17. Забути Леніна / Hyvästit Leninille / Forgetting Lenin, 2024 р., реж. Інка Акте, Ейнарі Паакканен, Фінляндія — нон-фікшн
Багато фінів були вдячні Леніну, бо вважали що саме завдяки йому Фінляндія здобула незалежність в 1917 році. Але після нападу Путіна на Україну, народ Фінляндії переглядає своє ставлення до цієї постаті й комуністичних символів: невелике містечко Котка, каже «прощавай назавжди» останній статуї Леніна, що залишилася у країні.
18. Все далі й далі / Chhngai dach alai / Further and Further Away, 2022 р., реж. Полен Лі, Камбоджа — ігровий
Останній день дівчини з корінного народу бунонг та її старшого брата у селі на північному сході Камбоджі перед переїздом до столиці, де вони сподіваються почати більш заможне життя. У той час як її брат схвильований переїздом, вона відчуває слабке бажання повернутися до їхнього села, яке знесли через будівництво неподалік греблі гідроелектростанції кількома роками раніше.
19. Коза / The Goat, 2024 р., реж. Реза Мірзаей, ІРІ — ігровий
Щоби перемогти невиліковну хворобу дорогої людини, сільський хлопець-підліток приносить до святого храму обіцяну жертву — козу. Однак виявляється, що в неї незабаром народиться козеня.
20. Сивий березень / Die graue March / Greylands, 2023 р., реж. Шарлотте Вальтерт, Альваро Шок, Швейцарія — анімаційний
Останній осінній день і перша зимова ніч у високогір’ї: почався сезон полювання. Шляхи тварин і людей перетинаються і зникають. Смуги туману розмивають межі між сном, уявою та реальністю. Стрічка створена за мотивами творів швейцарського письменника Майнрада Інгліна, в оному з яких сивим березнем місцеві жителі називають суворі гірські території.
21. Групове фото / Foto di gruppo / Group Picture, 2023 р., реж. Томмазо Франджіні, Італія — ігровий
Федеріко святкує свій день народження в горах у компанії близьких друзів. Попри спільні спогади та роки, проведені разом, героя переповнюють сумніви та невпевненість у майбутньому, що спонукає його замислитися над своїми стосунками з іншими та самим собою.
22. Свята вода / Swiataja Wada / Holy Water, 2023 р., Андрій Куціла, Польща — нон-фікшн
36 днів до повномасштабного військового вторгнення Росії в Україну. На чергове свято Хрещення Господнього у спальному районі Києва в ставку прорубали ополонку. На березі чути церковні дзвони, люди роздягаються, стоять у черзі... Крупні плани людей різного віку, лінії оголених тіл і короткі розмови оповідають про крихкість життя, суперечності людської віри й радість буття.
23. Невидимий кордон / Die unsichtbare Grenze / Invisible Border, 2022 р., реж. Марк Ґершторфер, Австрія — ігровий
Посеред ночі у Відні відбувається депортація. Поліцейська Ненсі та її колега Альберт мають виселити албанську сім'ю, яка не має чинного дозволу на проживання. Але ситуація загострюється.
24. Світло світла / Fos ek fotos / Light of Light, 2023 р., реж. Нерітан Зінксірія, Греція — нон-фікшн
Напередодні своєї смерті у 1932 році монах, перебуваючи в одному з найбільш ізольованих місць у світі, власноруч майструє камеру. Лише через 90 років відзнятий матеріал був знайдений і відновлений.
25. Маріуполь. Сто ночей / Mariupol. A Hundred Nights, 2023 р., реж. Софія Мельник, Україна/Німеччина — анімаційний
24 лютого 2022 року маленька дівчинка прокидається від звуків повітряної тривоги й вона намагається знайти когось живого в палаючому місті. Анімаційно-документальна стрічка, заснована на реальних подіях російського вторгнення в Україну і в якій звучить вірш українського поета Василя Стуса, що був активним членом дисидентського руху під час радянської окупації.
26. Знайомтесь, Даніель / Meet Daniel, 2024 р., реж. Аріс Каціяніс, Греція — нон-фікшн
Якби ви народилися там, ким би ви були? Даніель розповідає про культуру, вірування, шлюб, традицію обрізання та єдність народу масаї. Дізнайтеся про важливість рівності на прикладі молодого масаї, який не зважає ні на колір шкіри, ні на релігію.
27. Спогади чужоземки / Memories of the Foreign, 2023 р., реж. Тольґа Карааслан, Австрія — нон-фікшн
Повернення до місць і спогадів Фатми Селек, бабусі режисера, яка приїхала до Австрії з Туреччини у 1973 році як «гастарбайтерка». У інтерв’ю, знятому у 2012 році, вона розповідає про свій досвід і труднощі, як-от роки розлуки з дітьми, мовні бар’єри та відчуття розриву між двома країнами.
28. Нічого особливого / Nothing Special, 2024 р., реж. Єфрат Берґер, Франція/Ізраїль — анімаційний
Дві жінки сидять у чотирьох стінах і чекають. Одна — на смерть, яка постійно проходить повз неї. Інша — на те, що нарешті почнеться її життя. На основі записаної розмови режисерка намагається змоделювати їхню спробу втекти від тієї неминучої реальності, в якій вони змушені жити. Водночас жінки усвідомлюють, що «нічого» часом теж може бути особливим.
29. Літня пані шукає (любов) / Starsza Pani szuka / Old Summer, 2023 р., реж. Марія Відер, Польща — нон-фікшн
Кристині 72 роки, але вона ніколи не знала справжнього кохання. Прагнучи щось змінити, вона звертається до шлюбної агенції. Нові знайомства не приносять нічого, окрім розчарувань. Зустрічі з літніми чоловіками допомагають їй зрозуміти, що стосунки, ймовірно, зовсім не те, чого їй бракує в житті.
30. Наша уніформа / Our Uniform, 2023 р., реж. Єґане Могаддам, ІРІ — анімаційний
Соціальна сатира на тему шкільної форми в Ірані та ставлення до неї учениць. Режисерка згадує свій досвід носіння хіджабу в іранській школі для дівчаток і розповідає, як змінилися її погляди на це, коли вона переїхала до Сполучених Штатів.
31. Свято Квітів / Phool Dei, 2024 р., реж. Картік Магаджан, Індія — анімаційний
Історія розгортається у вигаданому царстві Дев Бхумі, що розкинулося серед величних гір. Оповідь про Фестиваль Квітів, на якому святкують культуру та єдність Уттаракханду, ведеться від імені маленької дівчинки Медхи. Вона вирушає у чарівну та сповнену пригод подорож, щоб зібрати квіти й прикрасити своє село, доки в ньому ще жевріє життя.
32. Сатурн / Saturn / Saturno, 2022 р., реж. Андре Ґйомар, Луїш Кошта, Португалія — ігровий
Кавейріння — скромний рибалка, який живе у вбогому соціальному помешканні. Після загибелі сина в морі чоловік змушений шукати спосіб поховати його з гідністю.
33. Бик у шкаралупі / Boi de Conchas / The Shell Covered Ox, 2024 р., реж. Даніел Бароса, Бразилія, США — ігровий
Попри скорботу за зниклою сестрою, Раяні намагається балансувати між допомогою батькові-рибалці та підготовкою до шкільного музичного фестивалю. Так триватиме і надалі, звісно, якщо вона не стане биком, а це нещастя вже спіткало кількох підлітків у їхньому районі.
34. Сестри вітру / Sisters of Wind / Hermanas del Viento, 2024 р., реж. Хулія Каррісо Соланас, Аргентина — нон-фікшн
25 років тому був заснований гурт «Мати Божа Фатімська», який працював у музичному стилі сікуріс. Фактично, це перший в Аргентині жіночий колектив. Під час паломництва до міста Абра де Пунта Корраль, яке раніше здійснювали лише чоловіки, учасниці гурту згадують про підкорення цього простору, про їхні зв'язки, страхи, мотивацію та спільноту, яку вони формують за допомогою музики.
35. Весна 23 / Chūn èrshísān / Spring 23, 2024 р., реж. Джиї Ван, Китай — ігровий
Молодий чоловік, який щойно поховав своїх батьків, планує придбати феєрверки на Свято весни 2023 року (Китайський Новий рік), але уся піротехника під забороною.
36. Розкажіть мені про Людину з реп’яхів / Tell Me About the Burryman, 2023 р., реж. Джулія Паркс, Велика Британія — нон-фікшн
В шотландському містечку Південний Квінзферрі є давня традиція, коли протягом одного дня в серпні людину одягають у вбрання з плодів реп'яхів і вона дефілює в такому костюмі вулицями. Це – Бьорімен або так звана Реп'яхова Людина. Один з таких сонячних днів у 2022 році зафільмувала режисерка.
37. Цицьки / Tits, 2023 р., реж. Ейвін Ландсвік, Норвегія — ігровий
Після неприємної сутички на пляжі підлітки Оскар та Ібен залишаються без друзів. Коли один із них робить дружній жест, вони усвідомлюють, що це може стати початком несподіваних стосунків.
38. Традиція / Tradition / Teamül, 2023 р., реж. Алі Різа Баязит, Туреччина — ігровий
Торговець мотлохом Салім вирушає в подорож, щоб знайти загубленого кота кравця Адема, з яким він щойно познайомився. Щоб зберегти пам'ять про нового знайомого, він має виступити проти влади.
39. Що пам'ятає земля / What the Soil Remembers, 2023 р., реж. Хосе Кардосо, Еквадор/ПАР — нон-фікшн
У 1960-х роках у Південній Африці в межах сегрегаційних заходів режиму Апартеїду згуртовану громаду з Ді Влакте силою виселяють, щоб звільнити місце для будівництва Стелленбоського університету. Фільм розповідає про травматичний вплив переселення на мешканців, виводячи на перший план університет, який досі не може позбутися свого расистського минулого.
40. Там, де не ходять кораблі / Acolo unde bărcile nu ajung / Where No Ships Go, 2023 р., реж. Влад Бузаяну, Румунія — ігровий
Конфлікт у родині та шторм на морі, що трапляються одночасно, спричиняють радикальні зміни в житті двох молодих братів. Один відкриває для себе фантастичний світ дитинства, а інший щосили намагається його не втратити.
41. Чому ти залишив коня на самоті? / Pourquoi As-Tu Laissé le Cheval à sa Solitude? / Why Did You Leave the Horse Alone? 2024 р., реж. Фаузі Бенсаїді, Франція — ігровий
Пустелею на повному скаку мчить самотній вершник. Однак рухи старенького, втомленого коня не справляють враження. Повторюємо сцену. Все одно непереконливо. Що робитимемо з цим конем?
Переможець міжнародного короткометражного конкурсу, який отримає головний приз від журі (Jury Grand Prize) буде оголошений на церемонії закриття кінофестивалю в Україні й отримає грошовий приз сумою 600 євро. Окремо у цій секції журі відзначить спеціальними призами (Jury Special Prize) найкращі серед ігрових, нон-фікшн та анімаційних фільмів й етнографічну репрезентацію. Усі переможці також отримають дипломи та фестивальний трофей у вигляді цеглинки.
Comentarios